Відкрита Польща: чого чекати шанувальникам джазу?

07.11.2018

Інститут Адама Міцкевича влаштовує серію інноваційних культурних заходів в Україні. Географія проекту охоплює різні міста України, серед яких  Київ, Харків, Слов’янськ, Житомир та його околиці. Ціль – налагодити культурне співробітництво, адже нам є, чим здивувати один одного. Які заходи відбуватимуться у рамках Open Poland, та до чого тут джаз – читайте далі.

Основою проектів є співпраця польських і українських митців та експертів. Ці заходи, започатковані програмою «Відкрита Польща», що належать Інституту Адама Міцкевича, спрямовані на обмін досвідом та знаннями, зміцнення взаємин між цими двома країнами і, як наслідок, спільне впровадження довгострокових проектів.

*Інститут Адама Міцкевича – це державна інституція культури, місією якої є зміцнення марки польської культури шляхом активної участі у міжнародному культурному обміні. Інститут реалізує культурні проекти в Європі, Азії та країнах Північної і Південної Америки.

Одним з тих, що має перспективи стати довгостроковим – кураторський проект «Flying Academy», у рамках якого відбулися спільні подорожі кураторів і митців по культурним осередкам обох країн. Курс – це спільна подорож кураторів, під час якої відбуваються зустрічі, проходять лекції та майстер-класи.

Проект проводився у формі двох наукових сесій. Перша минула ще у липні, і включала в себе програму на території Польщі. А з 7 по 14 жовтня відбулася друга сесія, яка мала форму тижневої подорожі Україною. Куратори відвідали Харків, Житомир та його околиці, а також Київ.

«Нещодавно закінчився Kyiv Music Fest, який відкривав відомий польський диригент і композитор Криштоф Пендерецький, – розповідає Моніка Гороховська, менеджерка програми Open Poland у країнах східного партнерства.– Це один з численних прикладів серед наших проектів. Зараз у Києві знаходиться група кураторів з Польщі та України. У рамках проекту Flying Academy ми збираємо найкращих кураторів візуальних мистецтв з наших країн.»

Моніка наголошує на важливості спільної програми: «На етапі зародження проекту я багато спілкувалася з польськими та українськими кураторами. І ми зіткнулись з тим, що ми знаємо, наприклад, що відбувається у візуальному мистецтві в Німеччині або Франції, але зовсім не знаємо, як живе ця сфера в Україні. І це при тому, що ми є сусідами. Все це робиться для налагодження культурних взаємовідносин між двома країнами» – підсумовує Моніка.

Інший приклад – ревіталізаційний форум, що відбувся у Слов’янську 19 та 20 жовтня. Польські експерти ділилися досвідом реконструкції постіндустріальних будівель і перетворення їх в культурні центри та приміщення громадського призначення. Протягом двох днів відбулися численні заходи, серед яких були лекції, дискусії та майстер-класи.

Фабрика мистецтва у Лодзі

«Ревіталізація старовинних постіндустріальних об’єктів – це важка і непроста діяльність, яка вимагає терплячості й співпраці багатьох місцевих середовищ, – стверджує Боґна Свьонтковська, польська кураторка заходу. – Колишні фабрики – це не лише свідоцтво промислового минулого, економічного розвитку регіону, відбиття матеріальної культури своїх часів. Вони становлять також важливий елемент історії мешканців. Вони були місцем роботи і джерелом утримання, будували пейзаж можливостей розвитку для поколінь людей, що жили навколо фабрики.

Суттю ревіталізації є спрямований на людину спосіб мислення – адже йдеться в ньому про відродження місць, які були зруйновані або піддані деградації, про повну передачу їх у користування, повернення мешканцям. Це нелегке завдання, що вимагає великих коштів і часу, а також широкої інтердисциплінарної співпраці.»

Але серед любителів джазу, найочікуванішою подією Open Poland стане концерт великого оркестру, що складається з найяскравіших представників польської та української джазових сцен.

На початку серпня в Україні відбувся відкритий конкурс серед українських музикантів, які бажали долучитися до створення Оркестру. Заявки подали понад 60 українських митців. Серед музикантів, що остаточно увійдуть до Оркестру, зустрічаються як відомі прізвища, так і імена тих, хто тільки прокладають свій шлях до сердець слухачів. Це будуть: Марк Токар, Антон Болденко, Юлія Швед, Тарас Шумейко, Михайло Барбара, Катерина Зяблюк, Андрій Сачева, Сергій Охрімчук, Назар Поливка, Ігор Лаврентьєв

«Для нас було важливим, щоб це були не лише джазові музиканти. Одним з критеріїв відбору була відкритість до експериментів», – зазначила Моніка.

Основою для створених спільно композицій будуть тексти українських поетів і письменників.«Ми замовили великий аналіз сучасної української літератури, щоб дізнатись, що зараз відбувається у цій сфері, – згадує Моніка Гороховська. – Його підготувала відома українська поетеса і літераторка Маріанна Кіяновська. Керуючись цією роботою, музиканти Міхал Ґорчинський і Павел Шамбурський обрали твори  тринадцяти українських поетів».

Крім текстів українських поетів, у якості звукового матеріалу будуть використані аудіозаписи вибраних віршів, читаних українцями, що живуть у Польщі.

Музиканти зустрінуться 12 листопада у Києві, щоб упродовж наступних п’яти днів спільно компонувати музику в приміщенні 32JazzClub. Спільні майстер-класи й репетиції будуть часом для створення музичного матеріалу та зустрічі музикантів з обох країн.

«Для нас важливо не просто створити гідний оркестр, який зможе давати концерти в різних залах Європи. Ми створюємо платформу для співпраці музикантів з України та Польщі, щоб вони знали один одного та мали змогу співпрацювати у подальшому, – підсумовує Моніка. – І звісно, ми налаштовані на розвиток цього проекту, адже планували його як довгостроковий. Концерт [Польсько-українського естрадного оркестру – прим.] – це лише початок. Їх музичний матеріал ще не готовий, тому лише під час концерту 17 листопада ми дізнаємось, що з цього вийшло».

Чи зможе Польсько-український естрадний оркестр у перспективі стати майданчиком для спільної творчості музикантів з обох країн – побачимо згодом.

 

Фото надані організаторами.

Текст: Георгій Чалахешашвілі