Олексій Коган про те, чому варто відвідати JazzBez у Києві

01.12.2017

1 грудня у Києві починається міжнародний джазовий фестиваль JazzBez, який у цьому році пройде у 32JazzClub на Воздвиженській 32. Ведучий усіх концертів Олексій Коган.

Фестиваль JazzBez налічує 17-ті річну історію. Вперше він проводився у 2000 році. Щороку JazzBez поєднує десятки міст України і Польщі, сотні музикантів, тисячі меломанів, безліч кілометрів та ще більше джазу на святі музики та свободи. Ми запитали ведучого першого фестивалю, а також ведучого цьогорічних концертів Олексія Когана про те, як все починалося та що очікувати у 2017-му.

1

Олексій, як взагалі з’явився фестиваль JazzBez?

Навіть страшно про це згадувати, адже перший фестиваль відбувся 17 років тому. Це один із наймасштабніших проектів, який проводився у той час разом з Польським Інститутом у Києві та з об’єднанням Дзиґа. Керманичем Польського Інституту тоді був легендарний Пьотр Казакевич. Він захоплювався польським джазом, а пізніше й українським. Колись я йому сказав: “Старий, як би було чудово кожного місяця чи тижня проводити джазові концерти”.

Хрещений тато цього фестивалю – лідер арт-центру у Львові Маркіян Іващишин, який продовжує наполегливо і вперто створювати цей проект. Він зробив JazzBez одним із найцікавіших фестивалів в Україні. Хочу зазначити, що це фестиваль актуальної музики, а вона – не для усіх. Якщо скласти в єдине ціле те, що побачили і почули українці та поляки протягом цих 17-ті років, то вийде, без перебільшень, енциклопедія сучасної джазової музики.

Пам’ятаєте, як пройшов перший фестиваль?

Я був ведучим першого фестивалю, який проводився лише у двох містах – у Львові та Тересполі. На першому JazzBez було багато музикантів, лайнап я вже не пам’ятаю. Час плине надто швидко. Тоді ми придумали заради жарту, а джазмени люблять жартувати, що я буду вести концерти польською мовою, а мій партнер, на жаль вже покійний, знаменитий гітарист Ярек Шмєтана брав у мене уроки та вів концерти українською мовою. Мені дуже приємно, що у цьому році київська частина цього фестивалю, за що треба подякувати Віктору Савківу, відбудеться у 32JazzClub, у штаб-квартирі Old Fashioned Radio.

Олексій Коган (зліва) та Маркіян Іващишин (у центрі) на одному із найперших фестивалей «JazzBez»
Олексій Коган (зліва) та Маркіян Іващишин (у центрі) на одному із найперших фестивалей «JazzBez»

Як трансформується фестиваль за ці роки?

JazzBez – це фестиваль сучасної авангардної музики і більше в Україні подібних немає. Хоча це україно-польський фестиваль, але рамки JazzBez вже значно більші. У київському сетлисті ви можете побачити музикантів з Угорщини, Німеччини, Америки, Австралії та навіть з Люксембургу. Географія розширюється, адже у цього фестивалю є титул найдовшого за своїм терміном існування, що проводиться у найбільшій кількості міст. Треба схилити голову перед тими, хто вже тривалий час, не дивлячись на усі ризики як економічні, так і політичні продовжують робити те, що роблять.

Що би ви порадили слухати на Воздвиженській 32?

Це завжди провокація. Звичайно, що людина, яка працює на радіо знає більше, ніж людина, яка просто ходить на концерти. Тому кожного разу я стикаюся з такою дилемою: мене питають, кого я раджу послухати, але я не маю конкретних уподобань, тому що кожний музикант – індивідуальність. На цей фестиваль йдуть дорослі люди, а не діти, тож я не буду нікого радити. Кожний живий концерт ті, хто вважає себе шанувальниками джазу, має відвідувати. І не треба говорити про дорогі квитки, адже для наших людей інколи дорогий квиток, це навіть той, що не коштує нічого. Просто всі забувають про те, що музиканти повинні отримувати гідні гонорари. Також треба знати, що, наприклад, на концерт Марка Тернера ціна 1200 гривень – це звичайна ціна для музикантів такого рівня. Це ціна за живий виступ, який не може порівнятися ні з чим. Я особисто не люблю слухати музику в записі, надаю перевагу слуханню наживо.

Квитки

Відкриє цьогорічний фестиваль у Києві чудовий піаніст Міхал Мартинюк, який зіграє зі спеціальним гостем саксофоністом Якубом Сковронским 1 грудня.

Квитки

2 грудня нас чекає виступ Анни Гадт – вона моя стара знайома. Вона дійсно доктор вокалу та неперевершена виконавиця. Вперше ми зустрілися років 12 тому на одному із найпрестижніших польських конкурсів молодих вокалістів, де я був членом журі. Анна давала там майстер-клас і я переконався, що вміння не лише співати, але і розповідати про музику та вчити когось – це дійсно божий дар, який є у неї. Анна готує нову програму, яку представить у Києві разом з музикантами Збигневом Хойнацким (Zbigniew Chojnacki) та Кшиштофом Градзюком на акордеоні (Krzysztof Gradziuk). Це цікавий проект на підтримку нового альбому “Renaissance”.

Квитки

Коли ти бачиш музикантів з Катовіце, треба обов’язково йти. Наприклад, 3 грудня на виступ ADAM JARZMIK QUINTET. Це місто – кузня польських джазменів. На мою суб’єктивну думку, ця команда дійсно варта уваги.

Квитки

Для мене темна конячка – це музиканти з Люксембургу DOCK IN ABSOLUTE та виступ квартету угорця Елека Іштвана. Він відома персона у джазі. Мені приємно, що у Києві виступлять представники країни, яка за великим рахунком, для нас закрита у плані джазу. В Угорщині дуже багато музикантів, які працюють та мають світове ім’я. Спеціальним гостем виступу буде вокалістка Крісті Покшай, яку обов’язково треба послухати.

Квитки

Квитки

Тепер чудова новина для тих, хто вважає себе неформалом та знавцем сучасної музики зрозумілої не для всіх – будь ласка на концерт THE NECKS 9 грудня. Вони грають разом із Ніком Кейвом, Браяном Ено, Еваном Паркером, Swans. Те що роблять музиканти – це спонтанна музика. Chris Abrahams, Lloyd Swanton та Tony Buck ніколи не знають, що вони будуть творити на сцені. Але це завжди дуже природньо та відчувається певний музичний досвід.

Квитки

Безумовний лідер цього фестивалю – це фантастичний музикант Марк Тернер, концерт якого відбудеться 6 грудня.

Я завжди люблю цитувати один джазовий фільм “Lush Life”: “Ми не Дюки Еллінгтони, ні Телоніуси Монки, ні Чарлі Паркери, але без нас у Нью-Йорку нічого не буде.” Так само і без Марка Тернера у сучасному джазі не буде нічого. Це один із стовпів цього жанру, як Майк Морено, контрабасист Джо Мартін. Вони – ікони для молодих музикантів, що колись теж були “young lions” – молодими левами. Але сьогодні леви подорослішали та “з’явилася нова генерація музикантів, які грають джаз майбутнього, знають джаз сьогодення пам’ятають про джаз минулого і вміють носити дорогі костюми”. Тому мені здається будь який концерт на JazzBez вартий уваги.

Чому варто відвідати новий 32JazzClub?

Я не буду втомлюватися повторювати одну річ: при наявності будь якого монітора він не дасть вам картини, яку ви можете відчути тільки на живому концерті. Тому я завжди закликаю — відвідуйте живі концерти. Музиканти навіть дуже гарні та вишукані записи на диску називають “консервами”. Живий концерт – це документ. Ви можете стати свідком вдалої ноти, якоїсь взаємодії, якогось кіксу, фальші, кумедного моменту. Усе це можна побачити тільки на живих концертах. Мені здається, що певною мірою Old Fashioned Radio ризикує, проводячи джазовий фестиваль. Це музика не для розваг. Вона для того, щоб довести собі, що всередині тебе рідного ще є місце для когось чи чогось. Музиканти зможуть вам це довести на фестивалі JazzBez у Києві. Давайте повболіваємо за успішне проведення фестивалю та побажаємо всього найкращого організаторам у всіх містах України.