#Джазвиживання. Ігор Закус: «Немає поганої музики, є погане виконання»

18.09.2019

Один з найкращих українських джазменів – про музику не для всіх, співпрацю з Іриною Білик і нове покоління українських музикантів

Існує думка, що поп-музика і джаз в Україні не мають нічого спільного. Насправді це не так. Якими б різними не були ці жанри, часто за ними стоять одні й ті самі люди. І ми доведемо це у проекті «Джаз виживання». Наші герої – ті, хто вправно балансують між масовою та елітарною музикою, поєднуючи непоєднуване.

Слухайте програму Філа Пухарєва в ефірі Old Fashioned Radio у вівторок о 12:00 на каналі канал JAZZ&BLUES та у четвер о 13:00 на каналі ZEMLYA, а також читайте текстову версію у блозі ofr.fm

Цього разу до «Джаз виживання» завітала легендарна постать для українського джазу – композитор і бас-гітарист Ігор Закус. Ігор починав у 90-х як учасник львівського гурту Fest. Пізніше співпрацював із популярними музикантами – Іриною Білик, Оксаною Білозір, гуртом «ВИА Гра» та іншими.

Ігор Закус

У 2007-му Закус створив проект Jazz Kolo. Це концерти за участі вітчизняних та закордонних музикантів різних жанрів, які покликані зацікавити українського слухача в сучасному джазі. На виступах звучать пісні вітчизняних джазових композиторів, а сам Ігор грає на них на бас-гітарі.

У вересні Jazz Kolo розпочне серію концертів у 32JazzClub. 26 вересня її відкриє програма Jazz Kolo Hip Hop за участі репера із Нідерландів Енді Нінвалє.

Про інтелектуальність джазу, Бетховена та перші спроби в жанрі

Людина, яка займається музикою, прагне відкривати для себе щось нове. Рано чи пізно вона доходить до джазу. Це найбільш інтелектуальний жанр з усіх можливих. На нього вплинули і класична музика, і фольк, і рок. Таку музику треба не лише відчувати, а й багато про неї знати.

Я завжди повертатимуся до Джако Пасторіуса, Майлза Девіса та Джона Колтрейна. Люблю багатьох сучасних джазменів – усіх не згадаєш і не назвеш. Але слухаю не лише джаз. Можу увімкнути і Бетховена, і рок.

Свої перші джазові спроби у гурті Fest сприймаю із доброю посмішкою. Тоді мав стільки ентузіазму, що зараз би собі позаздрив. Альбом «У колі друзів» (1999) був одним із перших джазових дисків в Україні. Це наївна, банальна, але добра музика.

Про поп-музику та її зв`язок із джазом

Я більше 25 років співпрацюю з поп-музикантами. Ніколи не цураюся такої роботи – записую басові партії, якщо треба.

Грати з попсовими артистами джазовому музиканту – це нормально. Так роблять в усьому світі. Віктор Бейлі та Омар Хакім їздили в тури з Мадонною і не цураються цього. Це дає їм статус і непоганий заробіток, який не часто отримаєш на джазовій сцені.

Те, що поп-музику грати простіше, ніж джаз – це міф. У будь-якому жанрі є свої рамки та закони, яких музикант повинен дотримуватися. У протилежному випадку ти просто вилетиш зі сцени.

Успішність проекту залежить не від його жанру, а від того, чи займаються ним професіонали.

Роками рівень українських поп-проектів був нижче плінтуса, але зараз ситуація змінюється на краще. Ми поступово забуваємо про російський шансон та частіше дивимося в бік Європи.

Про Jazz Kolo і нове джазове покоління

Проектом Jazz Kolo я займаюся вже 13 років. Роблю джазові програми із музикантами різних жанрів. Хтось грає блюз, хтось – етно, хтось – фанк, але всіх об`єднує джаз. Сьогодні все це можна послухати і подивитися.

Я викладаю в інституті Глієра та в університеті культури, тому як ніхто знаю наше молоде покоління джазових музикантів. Переконаний, що талантів на джазовій сцені нам ніколи не бракувало і не бракує зараз. Більшість діючих учасників вітчизняної джазової сцени – мої учні.

Молодь у нас амбіційна і талановита. Голодна і зла. До 30 років вони гратимуть все поспіль, а вже після визначатимуться з пріоритетами. Я сам таким був.

Про клубну культуру та концерти в 32JazzClub

В Україні майже немає джазових клубів. А у сусідній Польщі їх по п`ять-десять у кожному районному центрі.

32JazzClub – приємний виняток із правила. Це маленький клуб із гарною акустикою та сценою. Саме там пройдуть наступні концерти із серії  Jazz Kolo.

26 вересня представимо програму Jazz Kolo Hip Hop із голандським репером Енді Нінвалє. Хіп-хопу в моєму проекті ще не було. Енді – вибуховий музикант. До цієї програми ми ще жодного разу не грали разом, але я дивився відео з його виступами і переконаний, що на сцені він рватиме.

У Jazz Kolo Hip Hop ми гратимемо музику гітариста Миколи Зінченка. Він ще студент, але вже вправний композитор. Добре, коли учень зустрічається на сцені зі своїми вчителями.

Про український джаз і його майбутнє

Український слухач завжди потребуватиме знайомства з джазом, бо це не комерційна музика.

Люди у нас звикли до дешевих музичних хот-догів, якими їх годують з радіо та телебачення. А джаз – дороге блюдо, яке не скуштуєш без вишуканого смаку. Слухачів, які його мають, в нашій країні від сили три-п`ять відсотків. Але саме вони є носіями справжньої музичної культури.

Хочу, щоб через десять років із джазом в Україні було не гірше, ніж у Польщі. Я часто буваю в тій країні і розумію, скільки там джазових клубів та фестивалів і як місцеві слухачі ставляться до такої музики.

Але й навіть у скромніших умовах вітчизняні музиканти показують не гірший рівень. Дивишся на джаз-бенд із ближнього зарубіжжя, а там щонайменше два-три музиканти українці.

У нашій економіці та культурній політиці вистачає проблем. Але я переконаний, що український джаз буде розвиватися наперекір усьому.

Фото: http://igorzakus.com.ua, http://jazz-kolo.com

Слухайте шедеври світового джазу в ефірі Old Fashioned Radio на каналі JAZZ & BLUES та сучасну українську музику на каналі ZEMLYA