Дюк Еллінгтон. 8 фактів про «Баха від джазу»

29.04.2020

Безкоштовні концерти, шедевр у бідності, джазовий оркестр та посмертне визнання

Дюк Еллінгтон проклав місток між класичною музикою та джазом. Він – чи не останній видатний представник покоління великих композиторів, який ще тяжів до монументального звучання, але вже не приймав консерватизм класичної школи, прагнучи зробити музику більш живою та ближчою до простих слухачів.

Композиції Еллінгтона – зліпок джазу в його чистому і первісному вигляді. Чимало його мелодій прославили в майбутньому популярні співаки та співачки. А славетний «Караван» композитора точно чули навіть ті, хто нічого не знає про нього самого.

Виправляємо цей недолік. 29 квітня, у День народження Дюка Еллінгтона, розповідаємо про музиканта найголовніше.

 

Працював продавцем горішків, барменом та художником

Дюк Еллінгтон народився у 1899-му у Вашингтоні, в родині піаністів. Інструмент хлопець опанував у сім років.

Оскільки робота музиканта у той час була не дуже престижною, заробляти на життя йому довелося деінде. Юний Дюк продавав горішки на бейсбольних матчах, розливав крем-соду в кафе і малював афіші для перших концертних клубів.

 

Починав грати безкоштовно

Так чи інакше, Еллінгтона все одно тягнуло на сцену. Знаючи, що хлопець грає на піаніно, замовники іноді зжалювалися над ним і дозволяли виступати за просто так.

У 1917-му піаніст зібрав перший гурт – The Duke`s Serenaders. Близько десяти років музиканти виступали у невеликих американських залах. Аж у 1927-му Еллінгтона запросили резидентом у Cotton Club – один із найбільш авторитетних концертних майданчиків Нью-Йорка, що також відкрив світові Луї Армстронга, Каунта Бейзі, Чіка Вебба та інших.

Тут Еллінгтон не лише зміцнів як виконавець, а ще й зарекомендував себе талановитим автором власної музики. Тоді критики охрестили його «новим великим композитором на рівні з Бахом».

I Don`t Mean A Thing (If You Ain`t Got That Swing) – один із найвідоміших хітів раннього Еллінгтона. У 1931-му композитор та його гурт зіграли пісню зі співачкою Айві Андерсон.

 

Керував оркестром, граючи на клавішах

У 30-х Дюк Еллінгтон зібрав власний джазовий оркестр. Його повний склад налічував близько 15 музикантів.

Оркестром колектив називався не для красного слівця. Еллінгтон не лише писав музику та грав на піаніно, а ще й диригував! Щоправда, класичним диригентом його назвати важко, адже пюпітр і паличку музикант використовував дуже рідко. Частіше сигналізував колегам по сцені жестами, не відходячи від інструмента.

Учасники Оркестру Дюка Еллінгтона згадують, що музикант зовсім не був схожим на типового авторитарного керівника тогочасних творчих колективів. Він ставився до колег як до друзів, багато жартував, а найголовніше – ніколи не випинав своє лідерське его, залишаючись на рівні з іншими.

 

Створив свій головний шедевр на мілині

Тим часом в Америці настав період Великої депресії, яка вдарила і по музичному ринку. Через це Еллінгтону довелося скоротити гурт. Крім того, музикант важко переживав смерть батька наприкінці 30-х.

Тим не менше, саме у такій не надто сприятливій атмосфері Дюк Еллінгтон написав Caravan (1937) – головний твір свого життя. Екзотичним звучанням пісня завдячує трубачу Хуану Мартінезу, який виступив співавтором піаніста. Мало хто знає, що Caravan має і текст, який написав поет-пісняр Ірвінг Міллс.

Вслухайтеся в цю мелодію, заплющіть очі і уявіть, як вервиця верблюдів із крамом на горбах повільно просувається єгипетською пустелею. Ви точно чули її хоча б раз у житті!

 

Писав мюзикли про рабство

Коли надворі вирувала Друга світова війна, Дюк Еллінгтон був на коні. У 40-х він відкрив для себе новий, популярний у той час жанр – мюзикл.

Зокрема, композитор написав музику для постановки Jump For Joy (1941), що розповідала історію темношкірої раси. Цікаво, що виставу просилися зрежисерувати зірки Голівуду – Чарлі Чаплін та Орсон Уеллс.

Але більший фурор спричинив мюзикл Еллінгтона «Чорний, коричневий та бежевий» (Black, Brown And Beige), що занурився у проблеми расизму ще глибше. Прем’єра вистави в Кернегі-Холлі в січні 43-го мала такий успіх, що її повторювали ще протягом чотирьох років.

 

Повернув собі славу завдяки музичним фестивалям

У післявоєнні 50-ті інструментальна музика поступилася популярністю вокальному джазу в дусі Френка Сінатри. Тому в цей час Еллінгтон виступав рідко і переважно писав музику для кіно та театру.

Але ставити хрест на сценічній кар’єрі музиканта було зарано. 7 липня 56-го Еллінгтон вийшов на сцену Newport Jazz Festival разом із відновленим джаз-оркестром. Цей концерт назвуть одним із найкращих в усій історії джазу. Адже завдяки йому молоде покоління слухачів відкрило для себе витоки жанру. «Там було все, чим є джаз і чим він повинен бути», — згадував про виступ Еллінгтона засновник фестивалю Джордж Вейн.

Запис із цього легендарного концерту можна послухати і зараз, в альбомі Ellington At Newport.

 

Придумав християнський джаз

Еллінгтон не припиняв творити навіть тоді, коли світ захопила хвиля рок-н-роллу. У 65-му він презентував першу частину сюїти «Священні концерти» (Sacred Concerts). Твір поєднав у собі риси джазу та християнської літургії. Під час концерту композитор диригував оркестром і грав на роялі Steinway.

У 68-му у світ вийшло продовження «Священних концертів». А третю і завершальну частину циклу Еллінгтон випустив у 73-му, за рік до смерті.

 

Отримав Пулітцерівську премію посмертно

Дюк Еллінгтон помер 24 травня 1974-го від пневмонії. На похоронах музиканта Елла Фіцджеральд, яка співала чимало його пісень, промовила легендарну фразу: «Це дуже сумний день. Від нас пішов геній».

У 1999-му Дюка Еллінгтона вшанували Пулітцерівською премією — «на знак визнання музичного генія, що естетично інтерпретував принципи демократії через джаз, зробивши незаперечний внесок у мистецтво та культуру».

Цікаво, що вперше Еллінгтона номінували на Пулітцера ще при житті, — у 65-му, — але тоді він чомусь так і не отримав нагороди. 66-річний композитор прокоментував це зі звичною іронією: «Доля до мене поблажлива. Доля не хоче, щоб я здобув популярність таким молодим».

Фото: facebook.com/dukeellingtonmusic

Слухайте найкращий джаз і блюз в ефірі ofr.fm на каналі JAZZ & BLUES. Зараз наше онлайн-радіо як ніколи потребує вашої фінансової підтримки! Зробити це можна тут